Det er ikke mange år siden Rimi var den største dagligvarekjeden i Norge, men i 2016 var det slutt og de aller siste butikkene ble omprofilert til Coop. Hva var det som gikk så dramatisk feil, at eierne ikke så noe annet valg enn å selge kjeden til sine konkurrenter?
Rimi – flere feilgrep på rad
På mange måter er det mulig å si at begynnelsen på slutten for Rimi var allerede i 2001, hele femten år før de siste skiltene ble skrudd ned. Det som skjedde da var relativt unikt innenfor norsk dagligvare, daværende landbruksminister Bjarne Håkon Hanssen gikk ut offentlig og boikottet Rimi. Dette skjedde etter at Rimi hadde kommet svært dårlig ut i VGs matbørs, som da var noe helt nytt. I dag følger konkurrentene hverandre med argusøyne og tilpasser prisene sine, men det første året var det ingen som var forberedt på den gjennomslagskraften som denne prisundersøkelsen ville få.
Rimi hadde helt enkelt økt prisene mer enn konkurrentene, noen hevder at det var grunnet krav til økt inntjening fra eierne i Sverige og Nederland. Dette var bare noen år etter at svenske ICA AB og nederlandske Ahold hadde kjøpt seg inn i Rimi-kjeden. Det virker som om det ikke var noen som turte å si ifra at dette ikke var greit for lavpriskonseptet Rimi, før det var for seint. Noen ganger er det lurt å være tidlig ute, hvis du for eksempel tenker at du burde teste deg for klamydia, da bør du gjøre det allerede i dag.
Stein Erik Hagen klarte å lappe sammen Rimi ved å kvitte seg med store deler av ledelsen og redusere noen priser igjen. Likevel var dette sannsynligvis begynnelsen på slutten.
Over de kommende årene var Rimi preget av stadige forandringer i profil, nye ledere og feilslåtte omprofileringer. En rekke Rimi-butikker ble gjort om til Ica-butikker, som igjen ikke ble noen suksess i det norske markedet. Det ble gjort et siste desperat forsøk med en ny runde omprofileringer og samarbeid med Coop, men det var for sent. ICA AB bestemte seg for å selge Rimi, og trekke seg ut av det norske markedet.
Hva kan du gjøre for å ikke ende opp i samme situasjon
Hvis det er noe Rimis historie virkelig kan lære oss, så er det hvor farlig det er å ikke være best på noe. Rimi var aldri kjeden med best ferskvarer eller størst utvalg, men butikkene var billige. Når kjeden tapte denne posisjonen også, til konkurrenter som Rema og Kiwi, da fantes det plutselig ingen grunn til å handle på Rimi lenger.
Forsikre deg om at ditt selskap alltid er absolutt best, eller absolutt billigst. Å bare passe godt på noe er sjelden godt nok.